28. června 2012

Erebos: Hra, která zabíjí! (Ursula Poznanski)


V jedné Londýnské škole se začnou dít divné věci. Žáci přichází do školy nevyspalí, podezřele často chybí, neustále na sebe ukazují tajuplné posunky a předávají si podivné balíčky. Nick Dunmore, hlavní hrdina příběhu, začne být vůči svým spolužákům podezřívavý. Několik jeho kamarádů se již začalo chovat podivně a on chce zjistit, co za tím vězí. Vyptáváním se však nic nedoví - jako by všichni byli zavázáni nějakým slibem mlčení. Až jednou mu jeho spolužačka nabídne zvláštní obchod - dá mu DVD výměnou za to, že bude dodržovat jistá pravidla: nesmí nikomu nic vyzradit, musí mít vlastní počítač, vždy musí hrát sám a když jeho postava zemře, je to definitivní konec hry. Nick podlehne své zvědavosti a dar (jak se později ukáže, byl danajský) přijme - doma vloží DVD do počítače a zjistí, že jde o hru jménem Erebos. Nejprve netuší, proč všichni dělají kolem obyčejné hry takové tajnosti, ale postupem času zjišťuje, že ona hra zase tak obyčejná není. Zná jeho nejtajnější tužby a zdá se, jako by četla jeho myšlenky a pronásledovala ho.

I přesto, že hra vypadá velice děsivě, Nick jí naprosto propadne. Nechodí na tréninky basketu, školu přesunul na vedlejší kolej, nekomunikuje s přáteli ani s rodiči. I přes varování svých přátel a i své vysněné dívky Emily se nemůže od hry odtrhnout a dál plní bizardní úkoly, které nezůstávají v hranicích virtuálního světa, ale pronikají i do reality. Jednoho dne však dostane práci, která ho zneklidní. Má víceméně otrávit svého profesora na angličtinu. Odváží se provést tento krok a získá kýženou odměnu? Co sleduje tajuplná hra svými zásahy do reality? Čeho všeho jsou její hráči schopni?

Právě fakt, čeho všeho jsou lidé propadlí hře schopni, je na celé knize to nejděsivější. Čtenář si velice snadno uvědomí, že těžká závislost na počítačových hrách není žádná fantasy, ale naopak se prolíná s naší realitou. Nevyhnutelně jsem došla k myšlence, jestli by byli hráči v reálném světě schopni dopustit se nějakého trestného činu, kdyby se dostali pod hrozbu odepření přístupu k jejich oblíbené hře. Co když myšlenka hry Erebos není zase tak vzdálená?

Na knize jsem se stala málem stejně závislou, jako Nick na Erebosu. Těšila jsem se na každou chvilku volna, až ji budu moci popadnout a zhltnout dalších několik desítek stran. Autorčiny popisy hry jsou velice realistické - připadalo mi, jako bych sama hru hrála. Stejně jako Nick jsem se těšila na to, až zase usedne k počítači a začne hrát. Proto mě poněkud zaskočil hlavní dějový zvrat. Zprvu jsem byla zklamaná z toho, že si již další napínavé popisy hry nepřečtu, ale tento pocit zmizel, když příběh začínal nabírat druhý dech. Po přečtení knihy jsem si musela přiznat, že druhá polovina knihy byla nakonec ještě napínavější než ta první, i když v ní bylo popisů prostředí samotné hry pomálu.

Konec knihy pro mne byl obzvláště překvapivý. Obvykle když čtu knihu, mám v hlavě hned několik tipů, jak by mohla skončit. Většinou se jeden z nich ukáže víceméně správný, málokdy se mi stane, že bych byla totálně vedle. U knihy Erebos jsem však se svými předpoklady vedle byla a po jejím přečtení jsem si musela nutně říci, že tohle jsem vážně nečekala. Věděla jsem sice, že závěr bude asi souviset s tím, že hra dá hráčům nějaký děsuplný úkol, ale ve většině ostatních věcí, jako například v tom, kdo je za celou hru zodpovědný, jsem se spletla. To je jeden z důvodů, proč knihu hodnotím tak kladně - málokterý titul mne dokáže doopravdy překvapit.

Další věcí, která mne na knize potěšila, byl fakt, že hlavní hrdina nebyl bezchybný, naopak sám získal zkušenost s "druhou stranou", tedy sám se stal na hře závislý. Získal tím v mých očích "lidštější" zjev - přeci jen příběhu více věřím a lépe se do něj začtu, když hrdina oplývá i zápornými lidskými vlastnostmi, než když je jeho rejstřík hříchů bílý jako mléko.

Kniha Erebos: Hra, která zabíjí! může čtenáře zaujmout hned několika přednostmi. Na první pohled je to zjevně skvělá obálka, díky které mi kniha ihned padla do oka. Dále to může být velice aktuální téma, kterým se kniha zabývá - problematika závislosti na počítačových hrách z naší společnosti v nejbližší době nejspíše nezmizí a kniha, i když neodrazuje od používání počítačů obecně, z ní výborným způsobem těží.

Děkuji nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku.

Žádné komentáře:

Okomentovat