13. června 2012

Stará křivda nerezaví... | Oběť (Arnaldur Indriðason)


Pulty knihkupectví se poslední dobou přímo prohýbají pod náporem severských detektivek. Jejich fanoušci si díky nakladatelství Moba, které počátkem tohoto roku vydalo titul Oběť od autora jménem Arnaldur Indriðason, mohou přidat na seznam "chci číst" další položku.

Arnaldur Indriðason je nejúspěšnějším islandským autorem a zároveň údajně jedním z nejlepších tvůrců severských detektivek. Pro jeho knihy je typické, že role obětí a vrahů nejsou zcela přesně vymezeny a často se navzájem prolínají. Ne jinak je to v knize Oběť. V čem je kniha od ostatní autorovy tvorby naopak odlišná, je postava hlavního vyšetřovatele. V naprosté většině předchozích knih je to detektiv Erlendur, který si však bere dovolenou a na jeho místo nastupuje Elínborg - jeho kolegyně, matka tří dětí a zdatná kuchařka.

Kniha začíná jak jinak než zločinem. V malém bytě v Reykjavíku, což je hlavní město Islandu, je nalezen mrtvý muž s podříznutým hrdlem. Na sobě má dámské tričko s nápisem "San Francisko", nedaleko něj se na zemi válí pléd vonící indickým kořením a v jeho jícnu i v kapse u jeho saka je nalezena znásilňovací droga Rohypnol, která se obvykle užívá při potížích se spánkem. Je takřka jisté, že v době jeho smrti s ním byla v bytě přítomná záhadná žena. Oběť měla navíc těsně před smrtí pohlavní styk. Kdo je tajemná osoba a jakou má souvislost se smrtí mladého muže jménem Runólfur? Jakou roli hraje v případu kulhavý muž, který byl spatřen nedaleko místa činu? Co skrývá Runólfurův přítel Edvard?

Případu se ujme vyšetřovatelka Elínborg, která se do něj pustí s plnou vervou. Nic nenechává náhodě a všímá si i těch nejméně nepatrných souvislostí. Díky svému výjimečnému instinktu se jí podaří zjistit více, než by se kdo odvážil předpokládat. Za brutální vraždou se skrývá další zločin, který však nikdy nebyl potrestán.

Autor dokáže čtenáře bravurdně vtáhnout do sítě dedukcí, kterou mu pomůže rozmotat až pár stran před koncem. Jako na běžícím pásu mu podsouvá existence, které se tváří jako "stoprocentní" vrazi, ale kteří se nakonec ukáží být někým docela jiným. Zásadní informace se k očím čtenářovým dostanou teprve okamžik před vyřešením záhady, takže se téměř celou knihu plácá v pochybnostech. Nemám to však autorovi za zlé, že mne dvě stě stran vodil za nos - naopak jsem si ty chvíle velice užívala :).

Jediný problém mi při čtení dělala krkolomná jména. K severským detektivkám jsem se dostala teprve před krátkou dobou, takže jsem si ještě nestihla zvyknout na všechna ta typická islandská, švédská a norská vlastní jména, která se v nich vyskytují. Ze začátku mi dělalo obrovský problém si je zapamatovat, takže jsem ihned zapomněla, o kom se to vlastně mluví, nebo do jaké zapadlé vesničky to hlavní hrdinka míří, a několikrát jsem se dokonce musela vracet o pár stran zpět, abych to zjistila. Není se co divit, jména jako například Brynhildur Geirhardsdóttir se v našich končinách obvykle nevyskytují :). Jsem si však téměř jista, že tento problém je jen věcí zvyku, a až si přečtu pár dalších severských titulů, budu na tom zase o něco lépe.

Knihu Oběť mohu doporučit všem čtenářům, kterým dělá dobře, když si s nimi autor v dobrém slova smyslu hraje jako kočka s myší. Příběh nikde nevázl, byl napínavý a plynul jako řeka. Od čtení jsem se nemohla odtrhnout, každý den jsem se těšila na večer, až opět budu mít čas vzít knihu do rukou a ponořit se do zamotaného příběhu o násilníkovi, ze kterého se rázem stala oběť.

Mou recenzi lze vidět i na stránkách bookfan.eu :).

Žádné komentáře:

Okomentovat