Naopak část „Odbočení“
se zaobírá jevy, které ač byly ve středověku běžné či naopak potlačované,
v dnešní době vymizely, nebo se staly všedními. Úroky se v dobách
středověku prakticky rovnaly věčnému zatracení v pekle, kdežto
v dnešní době církev rezignovala na boj proti nim. Svatý Kryštof byl ve
středověku tím, kdo odvracel špatnou smrt, tedy takovou, která byla náhlá a bez
církevního prostředku milosti, zatímco většina dnešních lidí touží po rychlé
smrti, nehledě na to, aby se jim dostalo posledního pomazání. Řády za zásluhy
už nejsou brány jako něco nepřijatelného, jako něco, co by kradlo milost za
zásluhy z rukou Božích.
V poslední,
v pořadí čtvrté části knihy, která nese název „Využívání a zavrhování středověku“,
se autor zaobírá několika současnými postavami, které mají co dočinění
s tím, jak je středověk chápán dnes. Detailně rozebírá román Jméno růže od
slavného autora Umberta Eca, který se odehrává v benediktinském opatství
ve 14. století, a nabízí mimo pohledu čtenáře i poznatky samotného autora.
Další postavou, které se Fuhrmann věnuje, je Vilém Kammeier, který se domníval,
že listiny německého středověku jsou výplodem pozdně středověkého zfalšování
dějin a ukazují dějiny Německa ve zcela falešném světle, za což si vysloužil ve
své době pochvalu, ač šlo o zjevně scestné závěry. Celou knihu ukončuje
kapitola o německém medievalistovi Ernstu H. Kantorowiczi, pojmenovaná
„Interpretovaný interpretátor dějin“, jenž se stal obětí odsudku v knize
amerického historika Normana F. Cantora.
Žádné komentáře:
Okomentovat