11. července 2012

Deutsch ist einfach. | Němčina pro samouky (Eva Hereinová a Barbara Hochheim)

Máte chuť naučit se nový cizí jazyk? Potřebujete si zopakovat to, co jste si (ne)odnesli z hodin němčiny ve škole či v kurzu? Pro samouky je určená učebnice němčiny od Evy Hereinové a Barbary Hochheim, kterou vydalo nakladatelství Fragment v letech 2004 a 2009.

Němčina pro samouky překvapí již na první straně tím, že člověku předloží pro naprosté začátečníky vcelku obtížný text. Gramatika, kterou text obsahuje, je často osvětlena až o několik stran dále, a mnohá slovíčka byste ve slovníčku dané lekce hledali naprosto zbytečně. Cílem této metody je přimět studenty k tomu, aby vynaložili větší úsilí, vzali do ruky německo-český slovník a snažili se pochopit smysl věty z toho, co mají k dispozici. To se později bude hodit například při čtení novin či při rozhovoru s rodilým mluvčím, kdy člověk nemůže dlouhou dobu listovat ve slovníku, ale musí si mnohé domyslet.

Učebnice obsahuje celkem patnáct lekcí (pátá a desátá lekce opakují dosud probranou látku), součástí každé z nich je krátký příběh (všechny příběhy v knize spolu souvisí a navazují na sebe), slovníček, gramatika a cvičení. Se slovníčkem jsem měla zprvu problém - slovíčka nejsou seřazena abecedně, takže se mi v nich hledalo poněkud těžko, ale poté jsem si zvykla hledat spíše ve slovníčku na konci učebnice, který již podle abecedy seřazen je.

Je dobré podotknout, že kniha obsahuje i klíč ke cvičením, což bohužel v učebnicích cizího jazyka není vždy samozřejmostí. Na střední škole jsem se němčinu učila z učebnice, která sice měla klíč, ale pouze ke cvičením z pracovního sešitu. U cvičení v jednotlivých lekcích jsem si tedy vůbec nebyla jistá, jestli postupuji správně, proto klíč ke všem cvičením z učebnice obzvláště oceňuji. Další výhodou učebnice jsou dvě audio CD, která pomáhají s návykem ke správné výslovnosti a s porozuměním mluvené němčině.

Způsob, jakým učebnice motivuje k studiu němčiny (tedy nutnost si neustále něco vyhledávat a být tak s jazykem bezprostředně v kontaktu), se mi velmi líbil, pro některé studenty to však může být poněkud odrazující, obzvláště pokud nejsou navyklí věnovat se studiu pravidelně a systematicky. Právě pravidelnost a systematičnost studia jsou podle mého názoru k ovládnutí cizího jazyka nutné a učebnice se snaží tyto vlastnosti u studentů podpořit. Němčina pro samouky je dozajista dobrou cestou, jak s němčinou začít a jak si tento jazyk osvojit nejen pro potřeby dovolené, ale i k dalšímu studiu.

Děkuji nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku.

2 komentáře:

  1. Upžímně, němčinu bych nečetla.
    Ve škole je pro mne za trest a při každé hodině trpím. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já ji na střední nesnášela, hlavně kvůli způsobu, jakým byla vyučována, teď na vysoké už je to lepší, i když můj nejoblíbenější jazyk to asi nikdy nebude :D.

      Vymazat