14. září 2012

Zápas o osud lidstva | Mayské proroctví (Christy Raedeke)

Šestnáctiletá Caity žije relativně normální život v San Franciscu, dokud jí rodiče neoznámí, že se stěhují na skotský ostrov Huracan, kde zdědili hrad po předkovi ze strany jejího otce. Musí tak opustit prestižní školu, kamarády a společenský život, které vymění za obrovský kamenný hrad, jenž má být dle přání jejích rodičů změněn na hotel pro turisty.

Zprvu se Caity nudí a jediné, co ji vytrhne ze všednosti dne, je opička Pan Papírek, která umí skládat origami. Vše se však změní ve chvíli, kdy za svým pokojem objeví jakousi tajemnou komnatu, ve které jsou do dřevěného obložení vyřezány podivné znaky. Nalezne i knihu, kde je několik znaků rozluštěných, a jelikož jsou její rodiče zapálení do všelijakých hlavolamů a hádanek, rozhodne se je nenápadně do celé záhady namočit. Výsledkem je podivná prorocká báseň, na níž je nejděsivější to, že se zjevně týká přímo Caity. Jak je to ale možné, když v tobě, kdy vznikla, nebyla ještě na světě?

Caity se postupně dovídá, že má důležitou roli v osudu lidstva. Lidstvo má projít zásadní změnou, kterou se však snaží přerušit hnutí Fraternitas. Lidé, kteří do něj patří, různými způsoby ovlivňují lidstvo, aby jím mohli bez potíží manipulovat a dosahovat tak svých zlých cílů. Dokáže Caity naplnit mayské proroctví? Ochrání svou rodinu před všehoschopnými zloduchy? V příběhu samozřejmě nemůže chybět láska a zrada, které celou knihu jemně okoření.

Kniha Mayské proroctví s podtitulem Zápas o osud lidstva je prvním dílem knižní série od autorky Christy Raedeke, u nás ji vydalo nakladatelství Fragment roku 2012. Christy Readeke má k tématu Mayů velice blízko, zajímá se o starověké civilizace, z důvodu jejich studia dokonce navštívila Himaláje, studovala feng-šuej v Kuala Lumpuru, pobývala mezi mnichy v klášteře v horách Sierra Nevada nebo pátrala v mayských troskách Yucatanu a Chiapas.

Kniha se velice dobře četla, což je překvapivé vzhledem k tomu, že ich-forma ve spojení s přítomným časem mi obvykle ve čtení spíše překáží. V Mayském proroctví mi však rušivě nepřipadala a knihu jsem tak měla přečtenou velice rychle. K tomu přispěl také fakt, že kniha je svým jazykem a vyprávěcím stylem určena spíše pro mladší čtenáře. O tom svědčí i poměrně jednoduchá zápletka, někdy jsem až měla dojem, že by se hlavní hrdinka párkrát mohla dostat do nějakých větších nesnází. Až podezřele snadno jí procházelo vše, co si usmyslela učinit, což způsobilo, že celý příběh nevyzníval příliš přesvědčivě.

Naopak povaha a reakce hlavní hrdinky na mezní situace mne vcelku příjemně překvapily. Chovala se přiměřeně na svůj věk a úměrně k tomu, jak by se asi taková šestnáctiletá slečna chovala, kdyby se dostala do stejné situace, jako ona. Obvykle mívám v knihách podobného ražení problém s tím, že hlavní hrdinové se chovají, jako by jim někdo provedl mozkovou operaci, po které by ztratili veškerou schopnost cítit strach, ale u Caity jsem se s tímto nesetkala. Díky tomu mi hrdinka přišla sympatická a dokázala jsem se s její postavou lépe ztotožnit.

Od knihy jsem dostala více, než jsem očekávala. Vzhledem k tomu, že jde o literaturu pro mladší čtenáře, měla jsem o titulu úplně jiné představy, které však Mayské proroctví překonalo. Nečekejte žádné do puntíku propracované konspirační teorie, které by vás donutily přehodnotit dosavadní pohled na svět, ale chvíle příjemného čtení, kdy vás příběh vtáhne do sebe. A možná už brzy sami zjistíme, jestli autorka náhodou neměla v něčem pravdu :).

Žádné komentáře:

Okomentovat