11. října 2012

Kde je Percy Jackson? | Bohové Olympu: Proroctví (Rick Riordan)

Rick Riordan se proslavil jako autor příběhů o polobohovi jménem Percy Jackson. Jeho zatím posledním literárním počinem je řada knih s podtitulem Bohové Olympu, jejíž první díl nese název Proroctví. Jde o volné pokračování série Percy Jackson, počtou si tedy i čtenáři, kteří s Neptunovým synem doposud do styku nepřišli, což je prozatím můj případ :).

Ač Percyho jméno často zazní i v Proroctví, v prvním dílu bychom jeho postavu hledali marně. Percy je totiž nezvěstný. Není náhodou, že krátce po jeho zmizení se v Táboře polokrevných objevili hned tři noví členové, Piper, Leo a Jason. Jejich příchod byl vskutku podivný. Zatímco se Jason vyrovnával s tím, že se probudil v autobuse plném lidí, které vůbec neznal, a všechny jeho vzpomínky zmizely kamsi do jeho hlubokého podvědomí, napadli jej a jeho spolužáky bouřkové přízraky. Jen tak tak vyvázli a ocitli se v táboře plném řeckých polobohů.

Zatímco jeho kamarád Leo a přítelkyně Piper zapadli vcelku rychle, Jason neustále musí bojovat s pocitem, že do tábora nepatří. Jeho myšlení je spíše římské než řecké, na ruce má podivné tetování, které prozrazuje, že jeho otcem je samotný Zeus, a vzpomínky se ne a ne vrátit na své místo. K tomu všemu se kolem děje cosi podivného. Manželka jeho božského otce je unesena a se smrtí je něco divného, zdá se totiž, že si vzala nedobrovolnou dovolenou. Piper, Leo a Jason se musí vydat na výpravu za záchranou Héry, která rozhodně nebude jednoduchá a bezpečná. Bude při ní odhaleno nejedno strašlivé tajemství. Stihnou tři hrdinové s nadlidskými schopnostmi zachránit bohyni do slunovratu a zachránit tak lidstvo před strašným osudem? Síla, na kterou jsou dokonce i bohové krátcí, se probouzí...

Kapitoly v knize jsou rozděleny dle toho, z pohledu jaké postavy je příběh zrovna vyprávěn, přičemž každé postavě jsou věnovány dvě kapitoly za sebou. Příběh je psán v er-formě, která mu skvěle svědčí a společně s napínavým dějem zaručuje čtení, od kterého se čtenář jen tak neodtrhne. Autor umí skvěle manipulovat se záhadami a hádankami, takže i když čtenář občas odhalí, co bude následovat, většinou je na vážkách a dopředu jej žene právě touha dovědět se rozřešení problému.

Než jsem měla možnost si knihu přečíst, slyšela jsem na ni několik veskrze pozitivních názorů od svých kamarádů a známých. Překvapilo mne, že příběh se velmi líbí i čtenářům vyšší věkové kategorie, zajímalo mne tedy, zdali mě překvapí nebo zklame. Jelikož má být série Bohové Olympu dokonce lepší, než knihy s podtitulem Percy Jackson, které jsou hodnoceny velmi dobře, byla moje zvědavost o to větší. S potěšením musím konstatovat, že kniha mne mile překvapila natolik, že jsem ji měla přečtenou za tři večery.

Nejvíce mne na příběhu zaujala postava Jasona, především proto, že je zastřený skoro neprůhledným hávem tajemství. Kdo je a odkud přišel? Proč je jeho druhou přirozeností latina, zatímco u jeho nových spolutáborníků vítězí řečtina? Jak to, že pojmenovává bohy jejich římskými jmény? Všechny tyto otázky jsou v knize zodpovězeny. I další hlavní postavy jsou velice zajímavě a osobitě zpracované. Například Leo je klasický prototyp třídního klauna, který však pod svou veselou maskou skrývá nejedno děsivé tajemství. Jeho kapitoly mne velice bavily, Leovy postřehy jsou velice vtipné, několikrát jsem se musela jeho hláškám smát nahlas.

Knihu Proroctví s podtitulem Bohové Olympu mohu doporučit všem milovníkům fantasy a řecké (i římské) mytologie, kteří mají rádi příběhy psané s vtipem.

Děkuji nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku.

Žádné komentáře:

Okomentovat