22. února 2015

Malý princ - Antoine de Saint-Exupéry

Malý princ od Antoine de Saint-Exupéryho je kniha, kterou znají děti i dospělí po celém světě (byla přeložena minimálně do dvou set padesáti jazyků!), není tedy divu, že se stále tisknou nová a nová vydání. Nakladatelství Fragment na počátku roku 2015 vydalo knihu Malý princ s nádhernými ilustracemi Heleny Zmatlíkové.

Kniha Malý princ vypráví o letci, který se svým strojem havaroval v saharské poušti. Jednoho dne se objevil nečekaný host - malý princ, jenž po něm chtěl, aby mu nakreslil beránka. Po tomto neobvyklém seznámení vyprávěl malý princ letci příběh své cesty, vedoucí od jeho domovské planety přes různá daší vesmírná tělesa až na Zemi. V rámci své poutě potkával princ nové a nové lidi a učil se různým zkušenostem.

Malý princ se sice díky svému pohádkovému, jednoduchému a malebnému příběhu řadí mezi knihy pro děti, skrývá však hluboké poselství, jež člověk obvykle poodhalí až poté, co si knihu přečte v dospělejším věku. Nejvýrazněji na čtenáře možná působí předložený rozdíl mezi dětským a dospělým uvažováním. Děti vnímají věci z jiného úhlu než dospělí a často vidí za skutečností něco, na co člověk se svazujícím složitějším dospělým uvažováním není schopen přijít. V tom je jedno z kouzel knihy - učí dospělé zamýšlet se nad věcmi jiným způsobem. Dále autor prostřednictvím malého prince poukazuje na nešvary, kterými trpí velká část naší společnosti.

Malého prince jsem četla již jako dítě na prvním stupni základní školy. Tenkrát na mně zanechal velmi kladný dojem, jelikož mi připadal jako vcelku veselá kniha se zajímavým příběhem. Když jsem ho četla po letech jako o něco dospělejší jedinec (neb jako úplně dospělá se i přes svůj věk necítím :-) ), můj pohled se změnil. Nyní mi kniha připadá spíše smutná, jelikož mi způsobuje nepěkný pocit z naší společnosti. Myslím, že v příběhu se velmi odráží situace, v níž se autor nacházel, když své dílo tvořil. Smutek ze ztráty svých přátel, kteří zahynuli v leteckých bojích o Francii, a ze ztráty svobody své země zanechaly na knize nesmazatelnou stopu.

Knihu Malý princ mohu doporučit čtenářům všech věkových kategorií. Malé děti ji mohou číst jako krásný pohádkový příběh, zralejší čtenáři jako filosofický spis, jenž nabízí spoustu mouder. Příběh doprovázejí krásné ilustrace Heleny Zmatlíkové, které pro mě sice byly v první chvíli nezvyklé (přeci jen jsem zvyklá na původní charakteristické kresby), ale po nějaké době tento pocit zmizel a já si mohla dopřát nový zážitek z nich.

Žádné komentáře:

Okomentovat