28. dubna 2015

Cipísek - Václav Čtvrtek

Čím více je můj syn ve věku, kdy rozumí nějakému souvislejšímu a smysluplnějšímu mluvenému slovu, tím více se vracím k pohádkám, které mi četli v dobách mého dětství rodiče a o nichž jsem si řekla, že je i já budu číst svým dětem. Jedním z takových příběhů je kniha o Cipískovi, synkovi bývalého ševce a loupežníka Rumcajse.

Titul Cipísek, jehož autorem je známý spisovatel dětských příběhů Václav Čtvrtek, vydalo v roce 2015 nakladatelství Fragment. Jde o již osmé vydání (to původní je z roku 1975). Kniha je doprovázena krásnými ilustracemi Radka Pilaře.

S pohádkovými postavami Rumcajsem, Mankou a Cipískem se mohou děti setkávat nejen na televizních obrazovkách ve formě známého a oblíbeného Večerníčku, ale mohou si je i přečíst (u mladších dětí nechat předčítat) v podobě knižní předlohy. Příběhy o Cipískovi jsou nejen čtivé a vtipné, ale skrývají i mnoho morálních ponaučení, se kterými se mohou děti ztotožňovat.

Už jako malá jsem viděla jedinou slabinu knihy v jazyce, který je ve vyprávění používán. Některé archaické výrazy jsou těžko identifikovatelné i pro dospělé, natož pro děti, které nedisponují tak širokou slovní zásobou. Například výrazy "proti každému partesu", "frizúra", "serpenty" a "cerepličky" by mohly malým capartům trochu zamotat hlavu. Na druhou stranu je pěkné, že se i moderní děti mohou tímto způsobem alespoň okrajově seznámit s nářečím a dobovými výrazy.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Fragment.

Žádné komentáře:

Okomentovat